کارگاه آموزش عکاسی با محوریت نیکوکاری در کرج برگزار شد
کارگاه آموزش عکاسی با عنوان «عینیت‌گرایی و ذهنیت‌گرایی در انتقال پیام  عکاس» به همت دبیرخانۀ نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری و با مشارکت انجمن  هنرهای تجسمی استان البرز، پنج‌شنبه 21 تیرماه در کرج برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، کارگاه آموزش عکاسی با عنوان «عینیت‌گرایی و ذهنیت‌گرایی در انتقال پیام عکاس» به همت دبیرخانۀ نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی استان البرز، پنج‌شنبه 21 تیرماه در کرج برگزار شد.

 این کارگاه با تدریس داریوش محمدخانی، مدرس برجسته‌ عکاسی و با هدایت حسن غفاری، دبیر جشنواره با استقبال هنرمندان رو‌به‌رو شد. 

 در ابتدای این جلسه، حسن غفاری با اشاره‌ به فلسفۀ برگزاری جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری اشاره کرد و گفت: جشنوارۀ عکس نیکوکاری با نگاهی ملی سعی دارد از منظری اخلاقی و انسانی به موضوع نیکوکاری نگاه کند و در این راه از همه‌ سلیقه‌ها استقبال می‌کند. وی همچنین از عکاسان خواست در مسیر هنری خود، از تمرین به اشکال مختلف غافل نمانند و برای عکس‌های خود بنویسند و آن را در بسترهای متعددی مانند جشنواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند.

 در ادامه‌، داریوش محمدخانی، مدرس کارگاه با اشاره به هدف ایجاد این جلسه اظهار کرد: عینیت‌گرایی و ذهنیت‌گرایی در عکاسی مستند بسیار حائز اهمیت است، به نحوی که عکاس باید بداند که به سمت چه موضوعی می‌رود و قصد خود را مشخص کند و در این راه از تمام حواس خود کمک بگیرد.

 محمدخانی به معرفی تعدادی از عکاسان مختلف در حوزه‌ مستند پرداخت و گفت: از جمله آن‌ها عکاسان جستجوگر هستند که در زمان و مکان وقایع، تغییری ایجاد نمی‌کنند و فقط به دنبال لحظه‌ مناسب به همه جا سرک می‌کشند. برای نمونه عکاسان در جنگ ‌و بلایای طبیعی، اصولا نمی‌توانند در طبیعت وقایع دخالت کنند تا جریان امور در واقعی‌ترین حالت خود بروز پیدا کند و در وهلۀ بعد ثبت شود. به علاوه نوعی دیگر از عکاسان مستند هستند که شکل‌دهنده وقایع‌ اند، به عبارتی آن‌ها می‌دانند در کدام زمان و مکان حضور پیدا کرده و سوژه‌ خود را عکاسی کنند.

 وی به تجارب خود در زمینه‌های مختلف هنری به خصوص عکاسی مستند و خبری اشاره کرد و از هنرآموزان خواست در مسیر آموختن عکاسی، از هنرهای دیگر به خصوص نقاشی غافل نشوند و با تمرین ذهنی و تصویرسازی به ایجاد یک عکس خوب کمک کنند.

 محمدخانی به انواع جشنواره‌های جهانی عکاسی از جمله Worldpress photo و ضرورت اطلاع و آگاهی عکاسان برای حضور در این کارزارها اشاره کرد و در ادامه‌ کارگاه به بررسی آثار برجستۀ برخی عکاسان برتر در حوزه‌های مستند خبری، پژوهشی و هنری پرداخت.

 مدرس کارگاه در پایان به اهمیت پرورش حواس پنج‌گانه و نقش انگیزه و هدف در عکاسی مستند اشاره کرد و از علاقه‌مندان به این هنر خواست تا در راه ثبت سوژ‌ه‌های خود، صبر و تلاش و امید خود را از دست ندهند و مترصد ایجاد یک لحظۀ ایده‌آل برای ثبت آثار خود باشند.

 در ادامه‌ این جلسه، حسن غفاری، دبیر جشنواره‌ ملی عکس نیکوکاری به معرفی بخش‌ها و قالب‌های جشنواره و شرایط شرکت و ارسال آثار به آن پرداخت. وی همچنین از حاضرین درخواست کرد به اطراف خود توجه کرده و ردپای نیکوکاری و خیرخواهی را در جامعه‌ی ایرانی پیدا کرده و آن را ثبت کنند.

 در انتهای این جلسه، از بهاره زرگر؛ مدیر انجمن هنرهای تجسمی استان البرز، به پاس سال‌ها تلاش‌ در جهت ایجاد فضای هنری و خلاقانه در استان البرز، تقدیر و هدیه‌ای معنوی از طرف مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار به وی اهدا شد.

 گفتنی است جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری سعی دارد تا با ایجاد شرایط مناسب برای هنرمندان و با همراهی آن‌ها، خیرخواهی را با کمک هنر عکاسی گسترش داده و از دریچۀ هنر، انسان‌دوستی، امید، مهربانی و دست‌گیری را رواج دهد. 

 دبیرخانۀ جشنواره در این مسیر با سفر به شهرستان‌ها و برگزاری کارگاه‌های رایگان در اقصی نقاط ایران، به پرورش استعدادها پرداخته و نیروهای تازه‌نفس، جوان و پر از شوق را همراه خود خواهد کرد. کارگاه «عینیت‌گرایی و ذهنیت‌گرایی در انتقال پیام عکاس» نیز از جمله این جلسات بود. پیش‌تر نیز کارگاه‌هایی در شهرهای جیرفت و کرمان برگزار شد.

 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام در این جشنواره به سایت جشنواره مراجعه فرمایند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...