کد خبر:۴۰۱۹

دگردوستیِ «پسر، موش کور، روباه و اسب» با گذر از خوددوستی

داستان «پسر، موش کور، روباه و اسب» اثر «چارلی مکسی»، روایت چهار همراه است که یک‌به‌یک در مسیری برفی با هم آشنا می‌شوند و دربارۀ پرسش‌های بنیادین زندگی گفت‌و‌گو می‌کنند، اما در پس این گفت‌وشنود‌های ساده، یکی از مهم‌ترین ارزش‌های فردی و جمعی؛ یعنی دوست‌داشتن خود و دیگری آشکار می‌شود. این جهان‌بینی در قالب پرسش‌های پسر و پاسخ‌های تجربه‌محور شخصیت موش و اسب بازگو می‌شود و سرانجام با همراهی روباه به‌کمال می‌رسد.
دگردوستیِ «پسر، موش کور، روباه و اسب» با گذر از خوددوستی

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، داستان «پسر، موش کور، روباه و اسب» اثر «چارلی مکسی»، روایت چهار همراه است که یک‌به‌یک در مسیری برفی با هم آشنا می‌شوند و دربارۀ پرسش‌های بنیادین زندگی گفت‌وگو می‌کنند، اما در پس این گفت‌وشنودهای ساده، یکی از مهم‌ترین ارزش‌های فردی و جمعی؛ یعنی دوست‌داشتن خود و دیگری آشکار می‌شود. این جهان‌بینی در قالب پرسش‌های پسر و پاسخ‌های تجربه‌محور شخصیت موش و اسب بازگو می‌شود و سرانجام با همراهی روباه به‌کمال می‌رسد.

 داستان «پسر، موش کور، روباه و اسب» هم به صورت کتاب و هم در شکل انیمیشن اقتباسی جایگاه ویژه‌ای در تولیدات ادبی و تصویری دارد، به‌قول نویسنده‌اش برای همه‌ سنین؛ از هشت تا هشتادساله‌ خواندنی و تماشایی است. انتشارات پرتقال این کتاب را در سال ۱۳۹۸ با ترجمه احسان کرم‌ویسی و تصویرگری چارلی مکسی روانه بازار کرده است.

 در این نوشتار با رویکرد نشانه‌شناسی چهار شخصیت اصلی داستان: «پسر»، «موش کور»، «روباه» و «اسب» را بررسی و نظام‌های معناییِ دوستی، همدلی و مهرورزی را در آن ارزیابی می‌کنیم. این تحلیل نشان می‌دهد که چگونه ارتباط میان این شخصیت‌ها به بلوغ اجتماعی و انسانی آن‌ها می‌انجامد.

 

طبیعت به‌مثابۀ زندگی

 چارلی مکسی در مقدمه این کتاب، زندگی را به طبیعت تشبیه می‌کند؛ درست همان‌قدر سرکش و در عین حال زیبا و چشم‌نواز. دگرگونی‌های ناگهانی و تدریجی طبیعت را به تغییر احساسات و شرایط انسانی مانند می‌سازد که نمایانگر ضرورت پذیرش نوسانات زندگی و هم‌زیستی همدلانه با دیگران است. همچنین نویسنده از خوانندگان کتاب دعوت می‌کند که شجاعانه زیست کنند، با خود مدارا کنند و به اطرافیان بیشتر عشق بورزند.

 

پسر در جست‌وجوی معنا و پرسشگری

 در این داستان، شخصیت پسر نماد انسانی در جست‌وجوی معناست. او با پرسش‌های پیاپی خود درباره‌ زندگی، موفقیت، مهربانی و شجاعت، گفت‌وگو را پیش می‌برد و دریچه‌ای به دیدگاه‌های دیگرشخصیت‌ها می‌گشاید. برای نمونه، وقتی از موش کور می‌پرسد «به نظرت موفقیت چیست؟»، پاسخ موش کور این است: «دوست داشتن»؛ جمله‌ای کوتاه که فراتر از شعار ساده، به یکی از مهم‌ترین دلایل زیستن اشاره می‌کند؛ بنابراین پرسش‌های پسر بازتابی از کنش اخلاقی‌اند و نشان می‌دهند که جست‌وجوی معنا و توجه به دیگری، مرحله‌ای بنیادین در رشد و بلوغ عاطفی به‌شمار می‌رود.

 

دگردوستیِ «پسر، موش کور، روباه و اسب» با گذر از خوددوستی//تکمیل زیرسرویس کودک در کارتابل من فعال نیست

 

موش کور؛ نماد مهرورزی و تغییرات تدریجی و کوچک

 موش کور در نگاه نخست دلبسته‌ کیک است؛ کیک نماد لذت‌های ساده و لحظه‌ای زندگی است. با این حال، بخشش و یاری او در قبال دوستانش حتی در کوچک‌ترین اقدامات آشکار می‌شود، مانند جویدن ریسمان برای آزادکردن روباه یا یادآوری اهمیت عشق به خود که هر دو بیانگر روحیه‌ همدلانه شخصیت موش است.

 او به پسر می‌آموزد که ناب‌ترین محبت، توجه به خویشتن است و یادآوری می‌کند که در برابر دشواری‌ها، همیشه قدرت انتخاب در شیوه‌ واکنش وجود دارد. به این ترتیب، موش کور نشانمان می‌دهد که دگرگونی‌های بزرگ با رفتارهای کوچک و پرمهر آغاز می‌شوند و در زندگی روزمره نیز همواره اثرگذاراند.

 

روباه؛ نماد آسیب‌پذیری و پذیرش جمعی

 روباه ساکت و محتاط است. او سمبل تجربه‌های تلخ، ترس و شکنندگی به‌نظر می‌رسد. درآغاز از دیگران فاصله می‌گیرد، اما آرام‌آرام و با همراهی گروه، مسیر اعتمادسازی و بازسازی خود را طی می‌کند. رفتار اعضای دیگر با روباه الگوی دوستیِ امن است که با پذیرش تفاوت‌های شخصیت آسیب‌دیده‌ او شکل گرفته است، برای مثال زمانی که روباه به موش می‌گوید «اگر در این بند گرفتار نبودم، می‌کشتمت»، موش همچنان به او یاری می‌رساند و ریسمان را می‌جود تا او را آزاد کند.

 پیش از این کنش‌ها، خواننده درمی‌یابد که روباه به پناه نیاز دارد و فقط با اعتماد به گروه می‌شود دوباره به جمع بازگردد. این فرآیند یادآور اهمیت التیام زخم‌ها و پذیرش اجتماعی است؛ چراکه اوج بلوغ اخلاقی در درک آسیب‌پذیری و پشتیبانی متقابل از دیگران شکل می‌گیرد.

 

اسب؛ نماد خرد اخلاقی و پایداری در مهرورزی

 اسبِ آرام و خردمند، نقش راهنما و تسلی‌دهنده‌ گروه را برعهده دارد. او به پسر می‌آموزد که هیچ‌چیز بر عشق غلبه نمی‌کند. اسب نشان می‌دهد نوع‌دوستی و همراهی، نیازمند پایداری، مراقبت و استمرار است. سخنان اسب تجسم‌بخش پختگی اخلاقی و الگویی برای یک نگرش بلندمدت‌اند. همچنین از او می‌آموزیم با خرد و عطوفت می‌توان دربرابر دشواری‌ها و تغییرات مداوم طبیعت، رفتاری استوار و پایدار در پیش گرفت.

 

دگردوستیِ «پسر، موش کور، روباه و اسب» با گذر از خوددوستی//تکمیل زیرسرویس کودک در کارتابل من فعال نیست

 

تعاملات چهار شخصیت؛ همدلی به‌مثابۀ تجربه‌ای زیسته

 قرارگرفتنِ این چهار شخصیت در کنار هم، شبکه‌ای از نشانه‌ها را می‌سازد که حس همدلی و الگوهای انسان‎‌دوستی را در روند روایت به نمایش می‌گذارد. پرسشگری پسر، شور عاطفی موش کور، احتیاط روباه و ثبات اسب، هرکدام پاسخی اخلاقی در برابر موقعیت‌های عاطفی و اجتماعی ارائه می‌دهند. در بخشی از روایت می‌خوانیم:

 «پسر: «مرا خوب می‌شناسی؟»

اسب: «بله».

پسر: «و همچنان دوستم داری؟»

اسب: «بله، حتی بیشتر از قبل.»

 این گفت‌وگوها توان عشق و همدلی‌ شخصیت‌ها را به‌نمایش می‌گذارند و پیام داستان روشن است: همراهی و محبت، ارزش‌هایی فراتر از شرایط متغیر و تفاوت‌های فردی‌اند؛ به بیان دیگر، هر عمل ساده همچون دادن کیک، سکوت آرام‌بخش، یا محبت کلامی و در‌آغوش‌کشیدن به زندگی معنا می‌بخشد.

 

ابعاد آموزشی و رشد انسانی

 چنان‌ که پیش‌تر آمد، این داستان پیام‌های روشنی در راستای پرورش فردی و اجتماعی به همراه دارد: پرسشگری پسر، مخاطب را با فرآیند جست‌وجوی معنا و کنش اخلاقی آشنا می‌کند؛ موش کور با جلوه‌های عینیِ مهرورزی و عشق به خود، الگویی از تغییرات کوچک اما اثرگذار عرضه می‌کند؛ روباه، مسیر بازسازی اجتماعی و اهمیت حمایت از آسیب‌پذیران را نمایان می‌سازد و اسب، ثبات اخلاقی و نگاه پایدار به همراهی و عطوفت را به‌تصویر می‌کشد. به این ترتیب، پیوند این چهار شخصیت خواننده را تشویق می‌کند که نیکوکاری را نه همچون یک تکلیف، بلکه به‌عنوان شیوه‌ای برای زیستن و ساختن جهان تجربه کند؛ پیامی که در سراسر روایت این داستان به شکل طبیعی و ملموس جریان دارد.

 

نشانه‌ها در مسیر عمل اخلاقی

 در نهایت داستان «پسر، موش کور، روباه و اسب» تصویرگر شخصیت‌هایی است که با تعامل و گفت‌وگوهایشان به رشد اخلاقی و اجتماعی‌ می‌رسند. این‌ها نمونه‌ای درخشان از پیوند داستان، تصویر و موسیقی برای انتقال پیام‌های عاطفی و انسانی به‌شمار می‌روند.

 

دگردوستیِ «پسر، موش کور، روباه و اسب»

 

یادداشت از نیلوفر بختیاری

 


ارسال دیدگاه
captcha