07 خرداد 1403
تصمیم خبرساز «ملکه نخود»؛ از کارآفرینی به سوی ایفای مسئولیت اجتماعی
«کریستین لوینگتون» معروف به «ملکه نخود» یک کارآفرین است که توانسته شرکتی با گردش مالی 119 میلیون پوند تأسیس کند. حالا او در نظر دارد تمرکز خود را به پروژه‌های بشردوستی تغییر دهد و از درآمد خود در راستای مسئولیت اجتماعی استفاده کند زیرا لذت واقعی زندگی را در کمک به جامعه می‌بیند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، یک مادربزرگِ کارآفرین و البته نسبتاً جوان در کانادا که بعضی، او را «ملکه نخود» می‌نامند، یک تجارت غذایی چندمیلیون پوندی ایجاد کرده است. خانم «کریستین لوینگتون» 51 ساله به همراه خانواده خود در شهر کوچک لثبریج واقع در کانادا زندگی ساده‌ای داشت تا روزی که یک ایده به ذهنش خطور کرد. او در سال 2019 شرکت خود را تأسیس کرد تا به آرزوی کارآفرینی خود دست پیدا کند.

 بنابر گزارش ایندیپندنت، کریستین و همکارانش نخود زرد را از آن‌جایی که در محلی کشت می‌شود و به دلیل طعم تلخ آن ارزان است، انتخاب کردند. او می‌گوید که پروتئین نخود با ارزش غذایی بالا، طعم و بافتی شبیه شیر دارد و می‌تواند جایگزین لبنیات، ماست و بستنی بدون نیاز به مواد طعم‌دهنده مصنوعی و شیرین‌کننده‌ها باشد. کریستین با نوآوری در فرایند استخراج پروتئین نخود، آن را برخلاف محصولات مشابه به‌صورت بسیار خوشمزه و با حفظ ارزش غذایی آن تولید کرده است.

 فناوری‌ای که کریستین برای استخراج پروتئین نخود استفاده می‌کند به محیط‌زیست آسیب نمی‌زند و شرکت «پی آی پی اینترنشنال» (PIP International) به مدیرعاملی کریستین به یک شرکت سازگار با محیط‌زیست و پول‌ساز تبدیل شده است. این شرکت توانایی فرآوری 126 هزار تُن نخود زرد را در سال دارد که بالاترین ظرفیت در بین سایر تأسیسات پروتئین‌سازی در جهان است. کریستین می‌خواهد تا سال آینده حجم بیشتری از محصول خود را با علامت تجاری UP.P که مخفف عبارت Ultimate Pea Protein است تولید کند و در همین راستا، وعده کارآفرینی برای صد شغل دیگر را  نیز در سال جاری داده است. 

 حال که شرکت کریستین به موفقیتی بزگ در سطح جهان دست یافته است، او تصمیم دارد که تمرکز خود را به پروژه‌های بشردوستی تغییر دهد و امکانات آب پاک را نیز در کنار اشتغال‌زایی به شهرها و روستاهای کم‌تر توسعه‌یافته هدیه کند. در تولید محصولات این شرکت از فناوری استفاده شده است که علاوه بر سبز بودن به تصفیه و سالم‌سازی دوباره آب کمک می‌کند. خانم کریستین می‌خواهد با ایجاد کارآفرینی در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته به کمک مردم آسیب‌پذیر آمده و در تحول اجتماع محلی آنان نقش داشته باشد. 

 کریستین در مصاحبه خود با نشریه ایندیپندنت می‌گوید: «من یک مادربزرگ هستم و در این مرحله از زندگی‌ام به هدف خود در تجارت رسیده‌ام و آن این است که با تجارت خود، دنیا را بهتر کنم. اگر بتوانم دنیا را حتی با قدم و روشی کوچک، به‌ جای بهتری برسانم، بیشتر از پول به من انگیزه می‌دهد.» ملکه نخود همچنین عنوان می‌کند که «پدر و مادرم همیشه به من یاد می‌دادند که به بیرون نگاه کن تا ببینی چه کمکی می‌توانی به دیگران ارائه کنی و من با دانستن این‌که لذت واقعی زندگی کمک به جامعه است بزرگ شدم.»

 اقدام خانم کریستین در راستای کارآفرینی اجتماعی و مسئولیت اجتماعی است که ترکیبی از تجارت و اهمیت‌دادن به مسائل اجتماعی یا حفاظت از محیط‌زیست را در کنار یکدیگر شامل می‌شود. برای چنین کارآفرینانی تنها سود مهم نیست بلکه موفقیت برای آن‌‌ها به این معنا است که چگونه کسب‌وکارشان بر جهان تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد.

گزارش از نرگس اسفندیاری

منبع:

  1. نشریه ایندیپندنت
  2. نشریه سان


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...